איך להציב מטרות ויעדים עסקיים בצורה נכונה ואפקטיבית?

 

מהי הדרך הנכונה להציב מטרות ויעדים לעסק שלך?

כמאמנת עסקית קורה שאני נתקלת לא פעם בבלבול מאוד נפוץ,
בקרב בעלי עסקים לגבי ההבדל המהותי שבהגדרה בין מטרה ליעד,
ומכאן שגם בבלבול בכל מה שקשור לאיך להציב מטרות ויעדים עסקיים בצורה נכונה ואפקטיבית.

אז היום מצאתי לנכון גם לעשות עבורכם סדר וגם לתת לכם
את ארבעת השלבים המנצחים שלי, לאיך להגדיר מטרות ויעדים עסקיים בצורה נכונה ואפקטיבית.

circle4
איך להציב מטרות ויעדים עסקיים בצורה נכונה ואפקטיבית?

קודם כל למען הסדר הטוב נתחיל בהגדרות:
יעד = משהו פיזי, מדיד. כלומר, כזה שאפשר לכתוב עליו תאריך ו/או מספר.
למשל: רמת הכנסה שנתית, מספר לקוחות בשבוע וכולי.

מטרה = משהו ברמת ההרגשה. המטרה עונה למעשה על השאלה:
"כיצד ארגיש כשאגיע לאותם יעדים שהצבתי לעצמי".
למשל: אם ארוויח מיליון שקל בשנה, ארגיש רווחה כלכלית. רווחה כלכלית זו דוגמא למטרה.

אז עכשיו כשעשינו סדר בדברים אשמח לתת לכם בנקודות את השיטה
איתה אני עובדת עם הלקוחות שלי –

ארבעת השלבים להצבת מטרות ויעדים עסקיים בצורה נכונה ואפקטיבית:

שלב ראשון – הגדירו יעד שנתי שיפחיד אתכם!
לא מעט בעלי עסקים נוטים לחשוב שהגדרת יעדים עסקיים שנתיים היא משהו
שצריך בעיקר להיות קטן, מכווץ ויותר מכל – לא מפחיד… טעות חמורה!
תחשבו על כל תהליך צמיחה וגדילה בטבע בכלל ובטבע האנושי בפרט.
הסתכלו על תינוק שמתחיל ללכת בפעם הראשונה.
אין לו מושג איך הוא הולך לעשות את זה, הוא לוקח צעד אחד ולרוב נופל, נכון?
לרוב גם בוכה בכי תמרורים בשעה שהוא יושב על הטוסיק הכואב שלו
אבל כעבור מספר שניות הוא קם שוב כמו ענק,
וחוזר על הפעולה עם קצת יותר בטחון וניסיון. נכון?
חשבו על עלה בטבע, בכל אותן תכניות טבע שבטח יצא לכם לצפות,
בהן מראים צמיחה של עלה או עץ בהילוך מהיר, אפילו שם ניכר שיש מאמץ אמתי בעצם הצמיחה.

מכאן שאין צמיחה ללא מאמץ, פחד, כאב, הרגשה של לא נודע.
למה? ובכן, אני מניחה שהתשובה היא פשוט "ככה"…
אז בשלב הראשון הגדירו יעד עסקי שנתי כמו רמת הכנסה או כמות לקוחות
שיגרום לכם לצאת מאזור הנוחות, להתאמץ, לגדול, לצמוח, וכן – כזה שיפחיד אתכם!

שלב שני – שאלו את עצמכם את השאלה הבאה –
"כדי להגיע לאותו יעד עסקי מפחיד שהגדרתי לעצמי, מי אני אמור/ה להיות השנה?"
השלב הזה כל כך חשוב ולא הייתי רוצה שנפספס אותו…
מה הכוונה? יש הנחה שקובעת שאנחנו לא יכולים לראות או לחשוב על משהו
שלא קיים בנו, או שאנחנו לא מכירים אותו.
למשל, אם אראה לכם תמונה של פיל ורוד ואשאל אתכם באיזה צבע הפיל,
רק מי שאינו עיוור צבעים ומודה לצבע הורוד יוכל לענות על השאלה.
עיוור צבעים, או כל אחד שמעולם לא פגש בצבע הורוד לא יוכל.
מה שאני רוצה להגיד פה זה שתסמכו על עצמכם שאם נקבתם בשלב של היעדים
בסכום שנתי של מיליון שקל למשל, זה אומר שהדבר כבר נמצא בתודעה שלכם,
אתם מכירים אותו ומוכנים אליו, רק שיכול להיות שנדרש מכם עוד משהו כדי להגיע אליו…
והמשהו הזה הוא האדם שתרצו להפוך להיות תוך כדי השגת היעד שהצבתם לעצמכם.
או במלים אחרות, אני קוראת לזה ההוויות שנרצה לפתח ולחזק אצלנו.

למשל, כדי להיות מסוגלת להרוויח הכנסה של מיליון שקל כמטפלת
ארצה אולי לחזק את יכולת ההקשבה שלי. או למשל, כדי לסגור יותר עסקאות השנה
ולהיות תותחית במכירות, ארצה אולי לחזק אצלי הוויה של אסרטיביות, או אומץ, או מיקוד.
אז אילו הוויות תרצו לחזק השנה? אני ממליצה לבחור בין 3-4 כאלה ולשמור ולטפח אותן לאורך כל השנה.

שלב שלישי – הגדירו את המטרות העסקיות שלכם כך שכשתגיעו ליעד שהצבתם
תרגישו "על הגוף" שלכם שהגעתם אליו.

זוכרים את ההגדרה של מטרה? מטרה היא ברמת ההרגשה תמיד.
למשל, רווחה כלכלית היא מטרה. או סיפוק כתוצאה מהיקף מכירות מסוים, וכולי.
למה חשוב כל כך להגדיר מטרות? כדי שהיעדים לא יהפכו להיות סתם עוד משהו לעשות עליו "וי",
כדי שתהיה להם משמעות אמתית, וגם –
כדי שאם הם לא יספקו עבורנו את אותן תחושות ורגשות (מטרות) שרצינו אז נדע לעבור לשלב הרביעי והאחרון…

שלב רביעי – תיקון, דיוק ובקרה לאורך זמן –
כמו שציינתי בשלב הקודם, היעדים העסקיים שלנו אמורים להיות משהו
שיגרום לנו סיפוק, שיאפשר לנו צמיחה משמעותית והכי חשוב – שישמח אותנו!
אם כל אלו לא קורים אז… "יוסטון, יש לנו בעיה!", וממש אין טעם
להמשיך להתעקש עליהם במחיר של לחץ בלתי פוסק, כעסים ולא פעם אפילו חולי ומתח נפשי כרוני.

אם היעדים שלנו לא הולמים את המטרות, את ההרגשה שחשבנו שיספקו לנו,
זה הזמן לחשב מסלול מחדש, לדייק אותם, וליצור תהליך של בקרה
לאורך זמן, כך שנוודא שהפעם הם מדויקים יותר.

נקודה חשובה – כאן מאוד חשוב לי לציין שהרבה בעלי עסקים נופלים,
בשלב של הדיוק והבקרה והשלב הזה הוא שלב קריטי!
99.9% מתכניות הפעולה העסקיות הן משהו שמצריך דיוק לאורך הדרך,
תיקון ובקרה. ואם לא נבין את זה סביר להניח שהתכנית העסקית הגדולה שלנו,
זו שאנחנו כל כך עמלים עליה, עתידה להיכשל.
אז הכניסו לכם ליומן, בסדר גודל של פעם בשבוע עד פעם בחודש,
זמן מוגדר לדיוק, תיקון ובקרה של הפעולות שאתם עושים ושל היעדים שהגדרתם לעצמיכם.

circle3

זהו להיום. אלו היו ארבעת השלבים שלי שילמדו אתכם
איך להגדיר מטרות ויעדים עסקיים בצורה נכונה ואפקטיבית.
כמו תמיד אשמח לשמוע אם הכלים שאני נותנת לכם כאן
עובדים עבורכם ומיצרים תוצאות בעסק שלכם.

מתחברים לגישה שלי? רוצים לשמוע עוד עליה ואיך היא יכולה לעבוד גם עבורכם?
שלחו לי את שמכם המלא ושם העסק או העיסוק שלכם למייל [email protected]
ואדאג לחזור אליכם במהלך 48 השעות הקרובות עם עוד פרטים.

שלכם בהמון הערכה,
מאיה פיפנו