מה הסיבה שאני לא מאמינה בייעוץ עסקי?

מה הסיבה שאני לא מאמינה בייעוץ עסקי? כבר הרבה זמן שאני טוענת כי יש סיבה אמתית לכך שרוב בעלי העסקים, כולל אלו שמגיעים לחדר האימון שלי, מאוכזבים מאוד מתהליכי ייעוץ עסקי כאלו או אחרים שלקחו במהלך השנים עבור העסק שלהם, לא פעם בלא מעט זמן, מאמץ וכסף. הם ממש מתוסכלים ומאוכזבים, אבל מה שעוד יותר מדאיג זה שהם אפילו לא יודעים לשים את האצבע ממה הם כל כך מתוסכלים ומאוכזבים… עד היום דיברתי על הנושא הזה בעיקר בכנסים ובהרצאות שלי, כמו גם בשיחות ייעוץ אחד על אחד, אבל אף פעם לא כתבתי על הנושא בהרחבה, אז נראה לי שהגיע הזמן… ובכן, תארו לעצמכם את הסיטואציה הבאה (שאולי קרתה לכם באמת): החלטתם שאתם רוצים לקדם את העסק שלכם בעזרת ליווי מקצועי. הידד! בין אם זה עסק רגע לפני הקמתו, בין אם זה עסק של כמה שנים בודדות ובין אם זה עסק וותיק שעדיין לא מניב את התוצאות הרצויות. למה 'הידד'? כי החלטתם. כי בחרתם לקחת את העסק שלכם לשלב הבא. בחרתם להשקיע זמן, אנרגיה וכסף ועל כך מגיע לכם בהחלט כל הכבוד. רק מה העניין? שאתם כרגע לא יודעים שהסיבה האמתית לכך שאתם עדיין לא רואים את התוצאות הרצויות לכם בעסק, היא לא באמת בגלל פעולה טקטית כזו או אחרת שעשיתם או לא עשיתם, אלא כי הדרך שבא עשיתם את אותה פעולה טקטית, האופן שבו ניגשתם לעשות את אותה פעולה, היה לא נכון מלכתחילה. מה זאת אומרת? אתן לכם דוגמה מחדר האימון שלי מלפני כמה שנים: ד', גבר כבן חמישים, הגיע אליי לשיחת ייעוץ עסקי כשבבעלותו חברה וותיקה בתחום התכנון והבניה. החברה נמצאה באותו הזמן בהפסדים כבדים ועל הפרק עלתה אפילו האפשרות של פשיטת רגל. ד' הגיע מאוד טעון לפגישה מן הסתם. אם כל זה לא הספיק, אז רק כמה חודשים לפני סיים ד' תהליך של ייעוץ עסקי, שם השקיע ממיטב זמנו וכספו, תהליך שלטענתו לא שיפר את המצב בכלל. אחרי ששיתף בכאב רב ואעלה את האפשרות של פשיטת רגל, ניסיתי לבדוק ביחד איתו מה לא עבד עבורו בתהליך הייעוץ העסקי שלקח. לבסוף עלינו על הנקודה: היועץ העסקי שליווה אותו הנחה אותו להעלות מחירים בבת אחת ובצורה משמעותית. *שוב פעם, חשוב לי לציין שאין לי שום בעיה עם העלאת מחירים בעסק, ההפך הגמור למי שמכיר אותי… הפעולה כפעולה היא בסדר לגמרי ולרוב אפילו נכונה טקטית, הבעיה היתה ש ד', למרות שהבין לוגית את חשיבות העניין של העלאת המחירים, לא היה מוכן לכך מנטלית, היה בו הרבה פחד וחשש ובשורה התחתונה חוסר בשלות לעשות את המהלך. וכך קרה שכשכבר אמר ללקוחות שלו שהוא מעלה מחירים, הוא אמר זאת בחשש, בחוסר אמון ובהרגשה מאוד לא נעימה. ו… נחשו מה קרה? ניחשתם נכון, גם התוצאות היו בהתאם. הלקוחות הוותיקים הביאו תרעומת, התנגדות, חוסר שביעות רצון ומה שקרה זה שחלק פשוט עזבו אותו, חלק אמרו שיחשבו על זה ואז נעלמו וחלק בקשו ממנו להשאיר את המחיר הישן וזה מה שד' עשה מחשש שלא תישאר לו פרנסה בכלל. זו רק דוגמה אחת לפעולה טקטית שיכולה להיות מוצעת בתהליך ייעוץ עסקי. פעולה שיכולה להיות מצוינת לבעל עסק אחד ולא נכונה לבשלות של בעל העסק אחר ו – התוצאות שעלולות להופיע בשל חוסר הבשלות הזאת. כמו הדוגמה על העלאת המחירים, אני יכולה לתת לכם אין ספור דוגמאות על מכירת כרטיסים לסדנה או לכנס, על שיחות ייעוץ טלפוניות, על בקשה מלקוחות לתת עדות/פרגון ועוד. כשאנחנו באים בחוסר בשלות לפעולה טקטית כזו או אחרת, היא לרוב פשוט לא מצליחה. וכשאנחנו לא בשלים לעשות את צעד הבא ועושים אותו בכל זאת פשוט כי היועץ העסקי שלנו אמר לנו לעשות אותו, לא רק שהתוצאה לא טובה אלא שרמת האכזבה והתסכול היא עצומה. ולכן אני לא מאמינה בתהליך שכולו ייעוץ עסקי. אני מאמינה בתהליך שמכיל בתוכו בין השאר גם ייעוץ עסקי אבל שלעולם לא יישען לבדו רק על החלק של הייעוץ. צריך איש מקצוע שידע להקשיב לעולמו של בעל העסק ובאמת להבין את הפער שנמצא בין המצוי לרצוי אצלו בעסק. והפער לא פעם (לפעמים לרוב) קשוב לאמונות שלנו, לעבר שלנו, להעדר תחושת ביטחון וערך עצמי, לתחושת חוסר מסוגלות ועוד. ועד שלא נטפל בשורש הבעיה, שום פעולה טקטית כזו או אחרת לא באמת תעבוד, בדיוק כמו שקרה אצל ד'. מתי היא תעבוד? אחרי שנעבוד על שחרור החסמים, על חיזוק הביטחון והערך העצמי, על הבנה עמוקה ותחושת ראויות ורווחה. שכשל אלה קורים, ובעל העסק מבשיל באופן טבעי לקחת את עצמו לשלב הבא אז העלאת מחרים הופכת קלה, בקשה לקבל עדות מלקוח מרוצה מרגישה כמו חגיגה והאפשרות להתקשר לאנשים ולהציע להם את הסדנה החדשה פשוטה ונעימה. רוצות ורוצים לקבל עוד המון (בדגש על המון) טיפים חשובים וישימים לעסק שלכם? זה האירוע שאתן ואתם חייבים להיות בו בחודש הבא אז מחכה לראות אתכן/ם בכנס העסקים הבא שלי שנקרא נשים עצמאיות כלכלית אך מיועד לנשים וגברים כאחד! הנה שוב הקישור לאירוע החשוב הזה שלכם בהמון הערכה, מאיה פיפנו – מאמנת למימוש החלטות חשובות בעסק